Skip links

Rozwój potrzebuje relacji – neurobiologiczne podstawy dobrostanu w pracy akademickiej

Rozwój potrzebuje relacji – neurobiologiczne podstawy dobrostanu w pracy akademickiej” – dr Anna Hryniewicz doktor nauk medycznych i nauk o zdrowiu.

Informacje podstawowe

Czas trwania: 6 godzin dydaktycznych (1 dzień)
Forma: Stacjonarna lub hybrydowa
Prowadząca: dr Anna Hryniewicz – psycholog, psychotraumatolog, pedagog, doktor nauk o zdrowiu,ekspertka neurobiologii interpersonalnej
Grupa docelowa: kadra dydaktyczna uczelni wyższych, doktoranci, psycholodzy, pedagodzy, osoby pracujące w zawodach pomocowych
Liczba uczestników: do 50 osób
Certyfikacja: zaświadczenie uczestnictwa

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest zrozumienie znaczenia regulacji układu nerwowego w kontekście pracy dydaktycznej, naukowej i pomocowej. Uczestnicy poznają podstawy neurobiologii relacyjnej, mechanizmy stresu, reakcje ciała na przeciążenie i sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu. Szczególny nacisk położony zostanie na znaczenie środowiska społecznego i relacji dla aktywnego procesu uczenia się i rozwoju.

Program szkolenia – plan dnia (6h)

1. Wprowadzenie – Ciało, relacja, rozwój
Neurobiologia relacyjna – podstawy teoretyczne.
Co mówi ciało? Jak organizm informuje mózg.
Znaczenie bezpiecznego środowiska dla aktywności poznawczej.

2. Empatia jako funkcja mózgu społecznego
Empatia jako potencjał rozwojowy i naukowy.
Inteligencja zbiorowa a świadomość społeczna – jak to działa?
Mechanizmy synchronizacji układu nerwowego w relacji mistrz–student.

3. Układ nerwowy pod presją – wypalenie zawodowe od strony fizjologicznej
Przeciążenie sensoryczne i jego skutki.
Reaktywność emocjonalna i konflikty interpersonalne jako objawy deregulacji.
Wczesne sygnały wypalenia – co mówi nam ciało?

4. Odporność psychiczna i fizjologiczna – jak je budować?
Neurocepcja bezpieczeństwa – teoria poliwagalna w praktyce.
Narzędzia samoregulacji dla osób pracujących z ludźmi.
Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi akademickiemu.

5. Studium przypadku i mini-warsztat
Praca z przypadkiem (nauczyciel akademicki w kryzysie).
Dyskusja moderowana i wymiana doświadczeń.
Tworzenie indywidualnej „mapy dobrostanu”.

6. Podsumowanie, pytania i refleksje (0,5h)
Kluczowe wnioski.
Jak wdrożyć poznane strategie w pracy akademickiej?
Sesja pytań i odpowiedzi.

Efekty szkolenia

Wiedza:

– Znajomość neurobiologicznych podstaw relacji i uczenia się.
– Zrozumienie fizjologii wypalenia zawodowego.
– Wiedza o znaczeniu regulacji układu nerwowego dla efektywności zawodowej.

Umiejętności:

– Rozpoznawanie sygnałów przeciążenia i deregulacji.
– Umiejętność stosowania prostych narzędzi samoregulacyjnych.
– Tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się i pracy zespołowej.

Kompetencje społeczne:

– Zwiększona empatia i świadomość relacyjna.
– Gotowość do budowania przestrzeni bezpieczeństwa w zespole i grupie studenckiej.
– Refleksyjność i odpowiedzialność za własny dobrostan psychiczny.

Dlaczego warto?

Szkolenie inauguruje cykl szkoleń o dobrostanie i neurodydaktyce.
Prowadzi je ekspertka z unikalnym, interdyscyplinarnym doświadczeniem.
Praktyczne podejście – uczestnicy zyskują konkretne narzędzia i refleksję.
Możliwość networkingu i wspólnej pracy nad wyzwaniami zawodowymi.