Realizacja – 2 x 6 godzin – Obsługa studenta z niepełnosprawnością.
Szkolenie dla pracowników i nauczycieli akademickich, wspierające pełny udział osób z niepełnosprawnością w rekrutacji, kształceniu i prowadzeniu działalności naukowej.
Celem szkolenia jest wyposażenie pracowników i nauczycieli akademickich w niezbędną wiedzę z zakresu funkcjonowania osób z niepełnosprawnością. Ma ono pomóc w dostosowaniu metod i możliwości do 7 zasad wsparcia edukacyjnego w 6 sześciu obszarach dostępności ze szczególnym uwzględnieniem procesów rozwoju neurologicznego mózgu oraz potrzeb i możliwości układu nerwowego człowieka. Ponadto celem szkolenia jest zmniejszenie strachu przed nieznanym i zapoznanie z etykietą zachowania w czasie pracy z osobą z niepełnosprawnością. Szkolenie składa się z 2 modułów, które zostaną omówione w ciągu 2 warsztatów szkoleniowych.
Zakres tematyczny:
Moduł I – Osoba z niepełnosprawnością Komunikacja i Savoir-vivre
- Definicja normy, zaburzenia i niepełnosprawności.
- Rodzaje niepełnosprawności i wynikające z nich bariery w procesie kształcenia.
3.Indywidualizacja i podmiotowość a plastyczność mózgu.
- Autonomia, czyli możliwość wyboru, która zmienia biochemię mózgu.
- Czego potrzebuje mózg, żeby się rozwijać przez całe życie?
- Diagnoza funkcjonalna – zrozum siebie, by móc zrozumieć innych.
Moduł II – Wsparcie psychologiczne wobec OzN
- Nawiązywanie i budowanie relacji jako nadrzędna potrzeba rozwojowa.
- Potrzeby i możliwości autonomicznego układu nerwowego.
- Rozpoznanie i specyfikacja kryzysu
- Zarządzanie konfliktami
- Teoria poliwagalna w praktyce, czyli jak zadbać o swój dobrostan, by być w uważnym kontakcie z drugim człowiekiem.
- Strefa komfortu i rozwoju, czyli jak obniżyć́ własny poziom lęku i stresu, by móc wspierać potencjał innych.
- Równe prawa i obowiązki, czyli jak pomagać osobom z niepełnosprawnością a nie wyręczać je w działaniu.
WIEDZA
Uczestnik:
– zna rodzaje niepełnosprawności i wynikające z nich bariery w rekrutacji, procesie kształcenia i prowadzeniu działalności naukowej;
– ma podstawową wiedzę o autonomicznym układzie nerwowym i jego działaniu;
– ma podstawową wiedzę o plastyczności mózgu i wynikających z tego możliwości.
UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Uczestnik:
– potrafi dostosować metody i możliwości placówki do pracy z osobami z niepełnosprawnością;
– potrafi właściwie zachować się i reagować w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością;
– potrafi reagować na nietypowe zachowania osób z niepełnosprawnością;
– potrafi właściwie zachować się w sytuacjach konfliktowych;
– ma świadomość konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny z osobami z niepełnosprawnością;
– poszukuje optymalnych rozwiązań, mając świadomość istnienia etycznego wymiaru pracy z osobami z niepełnosprawnością.