Realizacja – 3 moduły, każdy moduł to dwa dni szkoleniowe
3 moduły x 2 dni x 6 godzin dydaktycznych – Neurodydakyka w służbie nowoczesnej edukacji akademickiej. Szkolenie dla pracowników i nauczycieli akademickich, wspierające kształcenie i prowadzenie działalności dydaktycznej i dydaktyczno -naukowej.
Celem szkolenia jest wyposażenie nauczycieli akademickich w niezbędną wiedzę z zakresu funkcjonowania mózgu, procesów poznawczych i neurocepcji bezpieczeństwa wspierającej proces uczenia się oraz zaprezentowanie różnych strategii pracy ze studentami pokolenia M, również w pracy ze studentami w kryzysie psychicznym . Ma ono pomóc w dostosowaniu metod i możliwości do zasad wsparcia edukacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem procesów rozwoju neurologicznego mózgu oraz potrzeb i możliwości układu nerwowego człowieka.
Zakres tematyczny:
Moduł I Neuroróżnorodność jako ewolucyjna konieczność w celu przetrwania i jednocześnie największe wyzwanie w procesie kształcenia
- Indywidualizacja i podmiotowość a plastyczność mózgu.
- Autonomia, czyli możliwość wyboru, która zmienia biochemię mózgu.
- Stres i stresor – instrukcja obsługi.
- Czego potrzebuje mózg, żeby się rozwijać i uczyć przez całe życie?
- Diagnoza funkcjonalna – zrozum siebie, by móc zrozumieć innych.
Moduł II Wsparcie psychologiczne i możliwości układu nerwowego człowieka w procesie kształcenia
- Nowe pokolenia, nowe wyzwania – dlaczego zmniejsza się zdolność człowieka do tolerowania stresorów.
- Nawiązywanie i budowanie relacji jako nadrzędna potrzeba rozwojowa.
- Potrzeby i możliwości autonomicznego układu nerwowego.
- Rozpoznanie i specyfikacja kryzysu.
- Teoria poliwagalna w praktyce, czyli jak zadbać o swój dobrostan, by być w uważnym kontakcie z drugim człowiekiem.
- Strefa komfortu i rozwoju, czyli jak obniżyć́ własny poziom lęku i stresu, by móc wspierać potencjał innych.
Moduł III Narzędziownik metodyczny –wspieranie nastawienia na rozwój (w oparciu o neurobiologię interpersonalną)
1) Redefinicja pojęcia Lider i jego wpływ na sukces.
2) Porządkowanie i przetwarzanie informacji a indywidualny styl uczenia.
3) Neurocepcja bezpieczeństwa i jej wpływ na procesy pamięciowe – zakresy optymalnej samoregulacji.
4) Autentyzm i pedagogiczna tożsamość jako największy zasób Mistrza.
5) John Hattie i badania dotyczące modeli nauczania i uczenia się i ich wpływ na wyniki edukacyjne, koncepcja widocznego uczenia się.
WIEDZA
Uczestnik:
– wie czym jest motywacja i jak jej sprzyjać;
– umie rozpoznawać stany psychiczne sprzyjające procesowi uczenia się i rozwoju;
– ma podstawową wiedzę o autonomicznym układzie nerwowym i jego działaniu;
– ma podstawową wiedzę o plastyczności mózgu i wynikających z tego możliwości w procesie kształcenia
– potrafi zarządzać sytuacjami trudnymi;
– zna badania i potrafi świadomie wybierać spośród metod sprzyjających procesowi rozwoju;
UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Uczestnik:
– potrafi dostosować metody i możliwości do pracy z pokoleniem popandemicznym;
– potrafi właściwie zachować się i reagować w kontakcie aby stwarzać atmosferę akceptacji niezbędnej do nauki;
– potrafi reagować na nietypowe zachowania osób związane z kryzysem psychicznym;
– potrafi właściwie zachować się w sytuacjach konfliktowych;
– ma świadomość możliwości i ograniczeń układu nerwowego po to by siebie samego nie obciążać i pozostać w strefie wpływu;
– poszukuje optymalnych rozwiązań, mając świadomość istnienia etycznego wymiaru pracy i wpływania w relacji mistrz-student;