Skip links

Neurodydaktyka i dobrostan psychiczny w pracy nauczyciela akademickiego

Tytuł szkolenia: Neurodydaktyka i dobrostan psychiczny w pracy nauczyciela akademickiego


Informacje Podstawowe

Liczba uczestników w grupie: 15–20
Rodzaj uczestników: Kadra dydaktyczna uczelni wyższych oraz doktoranci,studenci
Koszt uczestnictwa: 1500 PLN netto/os (całość szkolenia)
Czas trwania: 24 godziny (4 moduły po 6 godzin)
Forma szkolenia: Hybrydowa (stacjonarna i zdalna), zakończona testem potwierdzającym nabyte umiejętności
Certyfikacja: Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia
Cel szkolenia: wyposażenie nauczycieli akademickich w niezbędną wiedzę na temat funkcjonowania mózgu, procesów poznawczych oraz mechanizmów neurobiologicznych wpływających na proces uczenia się. Szkolenie pozwoli także uczestnikom poznać genezę i psychologiczne konsekwencje wypalenia zawodowego. Uczestnicy poznają strategie pracy ze studentami generacji M (w tym osobami doświadczającymi kryzysu psychicznego) oraz nauczą się dostosowywać metody dydaktyczne do potrzeb i możliwości rozwijającego się układu nerwowego. Ponadto wypracują skuteczne, wielopoziomowe metody przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu, co pozwoli im efektywnie prowadzić zajęcia dydaktyczne, zachowując własny dobrostan psychiczny.

Szczegółowy opis szkolenia

moduł 1: Neuroróżnorodność – ewolucyjna konieczność i wyzwanie w kształceniu (6 godz dydaktycznych)

  • Indywidualizacja i podmiotowość a plastyczność mózgu.
  • Autonomia, czyli możliwość wyboru, która zmienia biochemię mózgu.
  • Stres i stresor – instrukcja obsługi.
  • Czego potrzebuje mózg, żeby się rozwijać i uczyć przez całe życie?
  • Diagnoza funkcjonalna – zrozum siebie, by móc zrozumieć innych.

moduł 2: Wsparcie psychologiczne i możliwości układu nerwowego człowieka w procesie kształcenia (6 godz dydaktycznych)

  • Nowe pokolenia, nowe wyzwania – dlaczego zmniejsza się zdolność człowieka do tolerowania stresorów.
  • Nawiązywanie i budowanie relacji jako nadrzędna potrzeba rozwojowa.
  • Potrzeby i możliwości autonomicznego układu nerwowego.
  • Rozpoznanie i specyfikacja kryzysu.
  • Teoria poliwagalna w praktyce, czyli jak zadbać o swój dobrostan, by być w uważnym kontakcie z drugim człowiekiem.
  • Strefa komfortu i rozwoju, czyli jak obniżyć własny poziom lęku i stresu, by móc wspierać potencjał innych.

moduł 3: Narzędziownik metodyczny – wspieranie nastawienia na rozwój (w oparciu o neurobiologię interpersonalną) (6 godz dydaktycznych)

  • Redefinicja pojęcia lidera i jego wpływ na sukces.
  • Porządkowanie i przetwarzanie informacji a indywidualny styl uczenia się.
  • Neurocepcja bezpieczeństwa i jej wpływ na procesy pamięciowe – zakresy optymalnej samoregulacji.
  • Autentyzm i pedagogiczna tożsamość jako największy zasób mistrza.
  • Badania Johna Hattie dotyczące modeli nauczania i uczenia się oraz ich wpływu na wyniki edukacyjne (koncepcja widocznego uczenia się).

moduł 4: Wypalenie zawodowe – istota zjawiska i mechanizmy neurobiologiczne (6 godz dydaktycznych)

  • Wypalenie zawodowe – wyczerpanie, czy coś więcej?
  • Jakie grupy zawodowe są najbardziej narażone na wypalenie zawodowe i dlaczego?
  • Stres i stresor – instrukcja obsługi (w kontekście wypalenia zawodowego).
  • Strefa komfortu, rozwoju i paniki. Badanie Granta, czyli co sprawia, że jesteśmy szczęśliwi.
  • Depersonalizacja i obniżone poczucie własnych dokonań.
  • Sprzyjanie psychice w sytuacji kryzysu i poczuciu zagrożenia, czyli jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu na poziomie indywidualnym.
  • Efekt złotowłosej, czyli jak znaleźć złoty środek i stworzyć środowisko pracy przeciwdziałające wypaleniu
  • Podsumowanie najważniejszych zagadnień ze wszystkich bloków.
  • Sesja pytań i odpowiedzi uczestników.
  • Test sprawdzający zdobytą wiedzę.

Efekty szkolenia

WIEDZA

Uczestnik:

  • rozumie genezę powstawania wypalenia zawodowego;
  • ma podstawową wiedzę o autonomicznym układzie nerwowym i jego działaniu;
  • zna psychiczne konsekwencje przedłużającego się stresu i niepewności;
  • zna i rozumie metody profilaktyki wypalenia zawodowego;
  • wie, czym jest motywacja i jak jej sprzyjać;
  • ma podstawową wiedzę o plastyczności mózgu i wynikających z tego możliwościach w procesie kształcenia;
  • zna wyniki badań dotyczących efektywnych metod kształcenia i potrafi świadomie wybierać metody sprzyjające procesowi rozwoju.

UMIEJĘTNOŚCI

Uczestnik:

  • umie wykorzystać praktyczne aspekty teorii poliwagalnej;
  • potrafi przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu i jego skutkom;
  • potrafi uzupełniać swoją wiedzę i doskonalić umiejętności;
  • umie rozpoznawać stany psychiczne sprzyjające procesowi uczenia się i rozwoju;
  • potrafi zarządzać sytuacjami trudnymi;
  • potrafi dostosować metody kształcenia do pracy ze studentami pokolenia popandemicznego (pokolenia M);
  • potrafi właściwie zachowywać się i reagować w kontakcie ze studentami, aby stwarzać atmosferę akceptacji niezbędną do nauki;
  • potrafi reagować na nietypowe zachowania studentów związane z kryzysem psychicznym;
  • potrafi właściwie postępować w sytuacjach konfliktowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Uczestnik:

  • zdaje sobie sprawę z różnorodności zagadnień związanych z wypaleniem zawodowym i jego społecznymi konsekwencjami;
  • ma świadomość istnienia różnorodnych reakcji organizmu na stres – na poziomie afektywnym, poznawczym i motywacyjnym;
  • ma świadomość możliwości i ograniczeń własnego układu nerwowego, po to by nie obciążać się nadmiernie i pozostawać w strefie własnego wpływu;
  • poszukuje optymalnych rozwiązań, mając świadomość istnienia etycznego wymiaru pracy i oddziaływania w relacji mistrz–student.

Informacje dodatkowe

Po zakończeniu kursu każdy uczestnik otrzyma zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.

Szkolenie ma charakter praktyczny i koncentruje się na realnych wyzwaniach dydaktyki akademickiej, dzięki czemu zdobyte umiejętności można od razu zastosować w pracy. Zajęcia prowadzi ekspert z wieloletnim doświadczeniem w szkoleniach kadry akademickiej, co gwarantuje wysoki poziom merytoryczny i dostosowanie treści do potrzeb uczestników.

W trakcie szkolenia omawiane są studia przypadków z innych instytucji edukacyjnych, obrazujące typowe sytuacje związane z tematyką zajęć.

Udział w szkoleniu to także okazja do nawiązania kontaktów z innymi wykładowcami i doktorantami, co sprzyja wymianie wiedzy i doświadczeń.

Uczestnicy otrzymują również komplet materiałów poszkoleniowych, co umożliwia utrwalenie zdobytej wiedzy oraz dalsze doskonalenie umiejętności po zakończeniu szkolenia